Rozhovor s režisérom Janom Hřebejkom

Škoda, že som zabil Rédla!

Rozhovor s režisérom Janom Hřebejkom

Pred tridsiatimi rokmi odštartoval jeho kariéru televízny film Dobročinný večírek. Rok potom prišiel filmový muzikál Šakalí léta a s ním do filmového sveta definitívne vstúpil aj režisér Jan Hřebejk. Neskôr natočil filmy ako Pelíšky, Musíme si pomáhať, Pupendo, Horem pádem, Kráska v nesnázích, U mě dobrý a mnoho ďalších. Nevyhýba sa ani televíznym seriálom – Až po uši, Rédl alebo Boží mlýny sa stali diváckymi hitmi. Teraz pre Českú televíziu natočil minisériu Pozadí událostí.

Seriál Pozadí událostí má skvelé herecké obsadenie. Kedy vôbec vzniká? Prišli za Vami scenáristi Michal Sýkora a Petr Jarchovský už s konkrétnymi menami, alebo vyberáte spoločne po napísaní scenára?

Obsadzujem vždy až hotový scenár. Tentokrát sa so mnou na castingu podieľala aj Maja Hamplová, ktorá okrem produkcie (s Matějom Chlupáčkom) má aj castingovú agentúru. Bolo to zložité nielen kvôli počtu postáv, ale aj odkladaniu natáčania kvôli covidu, tehotenstvu a materstvu dvoch herečiek a tak podobne. Najviac kamerových skúšok som robil na rolu Vojtu Bohdanovského, ktorého nakoniec hrá Jiří Havelka a potom na roly študentov.

Ako veľmi obsadenie takej významnej série limitujú záväzky hercov? Musíte často robiť v obsadení kompromisy kvôli tomu, že niektorí herci nemajú čas?

Pripravovali sme sériu asi s ročným predstihom, takže sme žiadne kompromisy robiť nemuseli. Potom bolo samozrejme o nervy celý zložitý casting a realizačný tím udržať v tej výnimočnej situácii pandémie.

Máte v hereckom obsadení právo veta?

Áno. Vždy ale vediete dialóg s najbližšími spolupracovníkmi. A oveľa dôležitejšie tu bolo, že na produkcii a castingu sa podieľala Maja s Matějom, ktorí majú tridsať rokov, a obaja priniesli na mnoho vecí nový pohľad, predstavili mi hercov, ktorých som nepoznal, a podporili ma v rozhodnutí obsadiť do podstatných úloh nehercov, hudobníkov Katarziu, Petra Ostrouchova, Prokopa Svobodu alebo sochára Prokopa Bartoníčka.

Prah bolesti pri vnímaní satiry alebo scén postavených na trápnosti, má každý niekde inde.

Čo pre Vás bolo na Pozadí událostí najťažšie?

Celý scenár je postavený na pomerne značnej odlišnosti jednotlivých dielov. Postavy policajtov (Martha Issová, Jan Slovák a Tomáš Bambušek) sa objavia až v druhom diele. Atmosféra sa stále premieňa, chvíľu ide o spoločenskú komédiu mravov a chvíľu o celkom temný psychologický thriller.

Naznačujete komédiu, ale Pozadí událostí je humoru plné – predovšetkým postavy na akademickej pôde konajú na pohľad vážne, pritom sú skvelou karikatúrou vysokoškolského prostredia a jeho reprezentantov. Nepustili ste sa do nich až príliš?

To už je teraz skôr na posúdení divákov, pretože „prah bolesti“ pri vnímaní satiry alebo scén postavených na trápnosti, má každý niekde inde.

Pozadí událostí nie je klasickou detektívkou, ale zločin v seriáli hrá zásadnú úlohu. Aj predtým ste točili detektívky – menej vážne Boží mlýny i reálnejšie Miesto zločinu Ostrava. Prirastá Vám detektívny žáner k srdcu?

Keď je to aspoň trochu spojené s humorom a je tam niečo originálne, napríklad prostredie, zločin alebo zaujímavý policajt, tak ma to baví ako tvorcu aj ako diváka.

Čo ste si naposledy s chuťou pozreli v televízii?

Minisérie Bol by to hriech alebo Lakers: Vzostup dynastie alebo Biely lotos. A samozrejme tretiu sériu After Life. To sú podľa môjho názoru totálne a takmer nedostižné geniality. Originalitou, odvahou aj prevedením.

V roku 1992 ste debutovali televíznym filmom Dobročinný večírek. Za tých tridsať rokov vzniklo niekoľko mimoriadnych filmov, na ktoré, trúfam si tvrdiť, sa nikdy nezabudne. Bolo ale niečo, čo sa nepodarilo, o čom ste snívali, ale nebol na to čas, peniaze alebo vôľa?

Samozrejme, že sa nám mnohokrát niečo nepodarilo, ako sme si priali alebo ako čakali diváci. Ale keby tá sebakritika bola konkrétna, vždy sa to dotkne niekoho, kto svoju prácu odviedol perfektne (herec, kameraman, hudobný skladateľ) alebo na to má pekné spomienky, a keď sa ja na konkrétny titul posťažujem, tak tým kritizujem aj tých „nevinných“ spolupracovníkov.

A ešte jedno ohliadnutie – aký z Vašich filmov bolo najťažšie natočiť, nech už z akéhokoľvek, hoci osobného dôvodu?

Určite trilógiu Záhradníctvo, to bolo najzložitejšie tým, že sa to točilo naraz, detské postavy hrali v jednotlivých filmoch iní herci. Bolo to jednoducho veľké sústo, producent Viktor Tauš mal pocit, že sme formálne mohli byť odvážnejší, aby sa dalo distribuovať tri filmy v jednom roku, tvrdili sme, že ide o prequel Pelíškov. Takže publikum bolo skôr sklamané. Ja to mám hrozne rád, som vďačný všetkým, ktorí na tom pracovali, ale niečím nám to prerástlo cez hlavu.

Pri žiadnom z Vašich celovečerných filmov ste neprišli s dvojkou. Bolo niekedy nejaké pokračovanie v hre?

Nie, nikdy. Len pri sérii, ako bolo Až po uši pre HBO alebo v Detektívoch od najsvätejšej trojice to malo pokračovanie. Škoda, že som nakoniec zabil Rédla, v tom by ma tiež bavilo pokračovať.

Nemáte pocit, že televízia čím ďalej tým viac šliape filmu na päty? Že s nástupom streamovacích služieb ako HBO, Amazon Prime a ďalších začínajú kiná stále viac umierať?

Streamovacie platformy v súčasnosti ponúkajú v oblasti kinematografie vrcholné diela. Len je toho veľa.

Čo chystáte po Pozadí událostí?

Rozhliadam sa. Chystám film s Petrom Jarchovským a svojím študentom z FAMU Lubošom Kučerom, s Petrom Kolečkom drámu o uväznení našej hokejovej reprezentácie v roku 1950 alebo máme s Petrom Jarchovským napísaný seriál podľa knižiek Radka Kedroňa Operace Rath a Sněžím. Ale televízia sa toho zatiaľ bojíNa Pravou blondýnku zapomeňte, teď je z herečky Reese Witherspoon upjatá policistka Rose, která sice zná a slepě dodržuje všechny předpisy, ale v terénu pokazí, co se dá. kvôli možným súdnym sporom.

 


Jan Hřebejk (* 27. júna 1967)

Je jedným z najvšestrannejších a najplodnejších českých filmových režisérov. Jeho prvý celovečerný film Šakalí léta získal na výročných cenách Český lev cenu pre najlepší film a réžiu. Filmy Pelíšky a Pupendo patria k divácky najobľúbenejším dielam v porevolučnej kinematografii. Za tragikomédiu Musíme si pomáhať bol nominovaný na Oscara, celkovo je držiteľom troch Českých levov za réžiu.

Rozhovor
Foto David Raub, Zuzana Páchová

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC