Cítim sa ako motivátor a informátor
Foto Cartoon Network
S Kovym sme sa stretli na rozkvitnutom pražskom Vítkove, kde práve natáčal video ku kampani Ten správnej gang – buď kámoš a postav se šikaně. Rozhovor prebiehal na terase a okrem vzťahu Kovyho k televízii sme zvládli prebrať, akým spôsobom vyberá témy svojich videí a ako sa cíti v úlohe populárneho YouTubera.
Kovy, máš televízor?
Aby som povedal pravdu, tak nemám. Teda u mňa na byte nie. Keď prídem k rodičom, tak tam televízor je, takže mám prehľad. Tak a teraz môj rozhovor nevydáte, keď nemám TV (smiech).
Keď už sa dostaneš k TV, čo rád sleduješ?
Mám napríklad veľmi rád záznamy divadelných predstavení. Aj preto, že veľa z nich sa už nehrá. Veľmi rád pozerám samozrejme filmy a občas aj seriály. To ma baví veľmi.
Pýtam sa, pretože ty pôsobíš na úplne inej platforme, ako je televízia. Ako vidíš ako YouTuber budúcnosť TV?
Myslím, že klasická TV nikdy úplne nezmizne. Ľudia stále budú chcieť zapnúť svoj obľúbený kanál a pozerať sa, čo tam práve beží. Som veľmi zvedavý, ako sa k fenoménu TV postaví najmladšia generácia.
Akým spôsobom vyberáš témy svojich videí?
Najviac ma na príprave videí baví to, že sa sám niečo nové dozviem. Napríklad nedávno som robil video o čínskom sociálnom kredite (bodové hodnotenie občanov čínskou vládou, pozn. redakcie), čo pre mňa bolo úplne nové. Načítal som si o tom veľa vecí, rozšíril som si obzory a dúfam, že sa vďaka videu niečo nové dozvedia aj moji diváci. Vyberám teda podľa toho, čo mi práve príde zaujímavé, aktuálne a aká téma ma baví.
Najhoršia je mlčiaca väčšina, čo si hovorí, toto vlastne nie je môj problém
Myslíš pri voľbe tém na to, aby to zaujímalo tvojich pravidelných divákov? Alebo sa naopak občas vydáš do úplne iných vôd a na publikum myslíš až v druhom rade?
Beriem to tak, že ja som ten filter. Keď to zaujíma a baví mňa, bude sa to páčiť aj ľuďom, ktorí ma sledujú. Určite myslím na to, aby to nebolo moc seriózne a monotónne, snažím sa to prekladať nejakým humorom a vtipom. V podstate robím infotainment, kombináciu informácie a zábavy.
Svoje videá často prekladáš hláškami z českých filmov, cituješ tam klasické diela. Niektoré sú také staré, že už ich tvoje publikum možno ani nepozná. Ako na to reagujú?
Nestretol som sa s tým, že by niekto písal, čo je to za film. Myslím, že to berú skôr tak, že tam tá scénka zapadá ako vtip. Naopak si myslím, že to môže fungovať ako generačný prienik, keď sa na moje videá pozerajú ľudia s rodičmi alebo starými rodičmi, ktorí tie filmy určite poznajú, a sú im práve filmové prestrihy bližšie ako téma videa. Ja tieto klasiky milujem, mám ich napozerané od Cimrmana cez Divadlo Sklep až po klasické filmy s Milošom Kopeckým či Vlastimilom Brodským.
Často sa vo videách venuješ spoločensky dôležitým témam. Divákov informuješ, ale napríklad sa snažíš aj zmeniť názor ľudí na danú vec. Ako tu vnímaš svoju rolu?
Cítim sa ako motivátor a informátor. Čo znamená, že otvorím tému a rád by som, aby sa ľudia o vec zaujímali ďalej. Občas je to tanec na tenkom ľade, ale snažím sa balansovať. Témy vyberám tak, aby rezonovali.
Jedna z takýchto tém je určite aj šikanovanie, čo je hlavný motív kampane Cartoon Network s názvom Ten správnej gang – buď kámoš a postav se šikaně, ktorej si tvárou. Ako si sa dostal k tejto téme?
Kampaň ma zaujala, pretože tému šikanovania vnímam ako jednu zo skupiny tých významných problémov, ktoré som vo svojich videách ešte nepokryl. Nikdy som našťastie nebol v úlohe šikanovaného. Nebol som ale ani hrdina, ktorý by sa šikanovaného zastal a povedal, nechajte ho tak. Vždy som bol len prizerajúci. A to je najväčšia skupina ľudí, mlčiaca väčšina, čo si hovorí, toto vlastne nie je môj problém. Moje video k tejto téme teda beriem z perspektívy človeka, čo vždy stál obďaleč, mlčal a hovoril si, že to nejako prejde.
S mlčiacou väčšinou má nielen český národ bohaté skúsenosti. Myslíš, že je to s nastupujúcou generáciou lepšie a ľudia už sú viac ochotní sa ozvať, keď sa deje nejaké bezprávie?
Nejaké vzorce zostávajú rovnaké, ale myslím si, že mentalita ľudí sa trochu mení. Čo sa šikanovania týka, je to celosvetový problém, ktorý nikdy nezmizne. Ale nesmieme ho brať ako samozrejmosť. Ja som to tak ako dieťa bral. Myslel som si, že je to jednoducho súčasť života a nedá sa s tým nič robiť. A to je ten najhorší pocit, ktorému môže mladý človek podľahnúť.
Karel Kovář, alias Kovy (* 11. septembra 1996, YouTuber)
Populárny český YouTuber, vloger a moderátor vystupujúci pod menom Kovy. Na svojom hlavnom YouTube kanáli (Kovy) má v súčasnosti vyše 750 tisíc odberateľov. Jeho doteraz najsledovanejším videom je paródia na pieseň „Despacito“, ktorá dosiahla hranicu 10 miliónov pozretí. Jeho tvorba sa zakladá na infotainmente (prepojenie informácií a zábavy) a prostredníctvom svojich videí sa snaží boriť predsudky v spoločnosti.