Ne/konečná detská fantázia
Foto Cinemax
Jedným z najvýraznejších faktorov, ktorý predurčuje náš život, je prostredie, v ktorom vyrastáme.
Takže podľa všetkých predpokladov by sa zo sedemročnej Nevie v rovnomennom filme mal v dospelosti stať spoločenský vyvrheľ. Vyrastá totiž na špinavom sídlisku, ktorému velí mafia a zločinnosť tu má doslova na ružiach ustlané. Ale malé dievča sa nechce tak ľahko dať. Preto si vytvára svoj vlastný idylický svet, kam patrí jej sestra a babička. Je však možné pred realitou neustále utekať? Ako dlho Nevia vydrží chrániť svoju rodinu pred vonkajším úpadkom? Výborná talianska dráma vám Neviin osud detailne opíše.
Taliansko novej vlny
S mŕtvou matkou a otcom vo väzení robí Nevia všetko, čo je v jej silách, aby prispela do rodinného rozpočtu aspoň nejakými peniazmi. Podobne je na tom aj babička Nana, ktorá prenajíma izby prostitútkam, aby splatila dlhy, ktoré narobil jej syn, a čiastočne pomáha kryť pochybné obchody šéfa štvrti.
„Ako sa odtiaľ dostaneme?“, to je otázka, ktorú Nevia kladie sebe a tak trochu všetkým vo svojej štvrti; praje si pre seba a svoju sestru oveľa viac ako len túto desivú realitu. A tak má Nevia veľmi blízko k poňatiu filmu tak, ako ho poznáme už od Federica Felliniho, ktorého nevyhnutne nájdete v cirkusových prvkoch, či od Pedra Almodóvara, spôsobom zdôraznenia života žien a rodiny.
Neviu fascinujú exotické zvieratá, páčia sa jej umelci a ich až nomádsky spôsob existencie nemajú konvencie a pevné väzby na konkrétne miesto. Zdá sa jej, že realita jej života ju odsudzuje k zabudnutiu a pocitom menejcennosti, zatiaľ čo cirkusový svet jej ponúka únik a vysnívanú slobodu vo svete farieb aj šťastie: nosenie cirkusovej masky je formou oslobodenia, ktoré ju vždy zavedie niekam inam a umožní jej byť inou osobou, osobou, ktorá zabúda na realitu, ktorá si môže dovoliť, aj keď len na malú chvíľu, nasadiť ružové okuliare a šťastný úsmev. Ženy v Nevii sú aj napriek všetkým cirkusovým prvkom úplne obyčajné, opísané bez akýchkoľvek stereotypov. Voľba tejto ženskej perspektívy na druhú stranu skresľuje mužský svet, ktorý je násilnícky a svojím spôsobom sú to muži, ktorí zavinili, že Nevia a jej rodina žije tak, ako žije.
Film trochu osciluje medzi bizarným snom a dokumentom. Neustále strety dvoch úplne odlišných svetov ich hranice ešte vyostrujú, ale to bol zámer režisérky Nunzie De Stefano, ktorá je zároveň spoluautorkou scenára. Hlavnú úlohu si zahrala mladučká Virginia Apicella, pre ktorú to bola filmová premiéra, a De Stefano tak celkom riskovala. Svoju premiéru ale zvládla na výbornú a Nevia v jej podaní je nenápadné, tiché dievča, v ktorom sa skrýva oveľa, oveľa viac. Je presne taká ako celý film.
Zaujímavosť
Pre režisérku Nunziu De Stefano ide o vydarenú režisérsku aj scenáristickú premiéru. Nevia získala ocenenie na filmovom festivale v Tokiu.
Nevia
Réžia Nunzia De Stefano
Scénár Nunzia De Stefano, Chiara Ridolfi
Obsadenie Pietra Montecorvino, Pietro Ragusa, Franca Abategiovanni, Simone Borrelli, Gianfranco Gallo
Dĺžka 86 min.
Rok 2019