Filmová recenzia – Sila matky
Foto Bontonfilm

České malomesto, ukrajinská hlavná hrdinka a slovenský režisér: pôsobí to prekombinovane, v skutočnosti je však Obeť, celovečerný debut Michala Blaška, vzácne čistou výpoveďou o našom svete.
Meno slovenského filmára nie je tuzemskému divákovi neznáme. Blaško stojí za realizáciou úspešnej minisérie Podezření a spolupracoval aj na tretej sérii Prípadov 1. oddelenia. V oboch preukázal mimoriadnu režisérsku zdatnosť, a tak vlastne neprekvapí, že si jeho novinku vybrali do programu festivaly v Benátkach a Toronte, a že ju Slováci posielajú do boja o Oscara.
Obeť vznikala v slovensko-česko-nemeckej koprodukcii a hoci formálne umiestnili tvorcovia jej dej k nám, mohol by sa odohrávať kdekoľvek. Téma relativizácie viny či latentného rasizmu, ako aj príbeh matky obhajujúcej svoje dieťa za hranicu pravdy, to všetko robí z Blaškovho filmu projekt univerzálne európsky, nie iba lokálny. Za hranice miesta vzniku ide navyše aj formálne – spôsobom rozprávania, sústredeným na „človeka z okraja“ a jeho bezútešný mikrokozmos, pripomína tvorbu bardov sociálno-kritickej kinematografie, bratov Dardennovcov.
Stredobodom diania je tu Irina (Vita Smačeljuk), štyridsaťročná Ukrajinka usilujúca o české občianstvo, ktorej syn Igor skončí pomlátený v nemocnici. Ten jej najprv tvrdí, že sa stal obeťou prepadnutia a polícia obviní rómskych výrastkov. Prípadu sa okamžite chytia miestni politickí aktivisti. Až keď kauzu začnú riešiť médiá a ustaraná matka získa kredit bojovníčky za spravodlivosť, prizná sa syn ku klamstvu a postaví ju pred dilemu, či je viac svedomie, alebo synova budúcnosť a spoločenský kredit.
Treba povedať, že Obeť má veľkú oporu v talente Vity Smačeljuk, ktorej tvár je nepreniknuteľná a charizma magnetizujúca. Kamera sa väčšinu času sústredí len na ňu, vlastne neexistuje scéna, v ktorej by nefigurovala. Film však funguje aj zásluhou výrazovej vecnosti, ktorá dokáže prirodzene prelínať intímnu a spoločenskú rovinu. Kde by iní skĺzli k plagátu (obzvlášť keď dôjde na politiku, príležitostí je až-až), zostáva Blaško osobný a naliehavý tak akurát. Čo sa dá pri debute považovať skoro za zázrak.
Obeť

Réžia Michal Blaško
Obsadenie Vita Smačeljuk, Gleb Kuchuk, Alena Mihulová, Igor Chmela, Klaudia Dudová, Gabriela Míčová, Inna Žulina, Viktor Zavadil, Elizaveta Maximová
Dĺžka 92 min.