Ed Norton. Pred i za kamerou.
Foto HBO, Profimedia.cz


Sledujte na HBO na Skylink Live TV
Edwarda Nortona všetci poznáme ako herca. Nielen z Klubu bitkárov, Lúpeže po taliansky, Iluzionistu... Ale tiež z filmu Rabín, kňaz a krásna blondína, kde sa premiestnil z pozície pred objektívom za kameru. Veľmi sa to nevie, ale Norton je aj občasný režisér. Sirota Brooklyn je už jeho druhým počinom v tejto funkcii.
Dobre vieme, že keď sa herec pustí do réžie, občas to nedopadne. Ale Rabín, kňaz a krásna blondína zožal fenomenálny úspech a Sirota Brooklyn na tom je tiež relatívne dobre. Prečo? Tak predovšetkým je to vďaka príbehu, ktorý je príjemne klasický a osvedčene fungujúci. New York, päťdesiate roky a súkromný detektív, ktorý je tak trošku čudák. Hlavný hrdina je na stope vrahovi, ktorý zabil jeho jediného kamaráta. Jediného kamaráta. To spomínané čudáctvo z nášho detektíva robí trochu asociálneho človeka. Na druhej strane ale tiež zvyšuje zábavnosť na sledovanie. Je vám ho ľúto a fandíte mu, ako to v prípade „poškodených“ charakterov vo filme býva. K tomu bojuje za dobro a stojí proti prehnitému systému, zloduchovi v obleku, starostovi mesta skazeného, ako sa to len dá. Ako hovoríme, klasika.
Moc znamená robiť si čo chceš bez toho, aby ťa niekto zastavil.
Nič nové?
Keď príbeh točíte s pomocou tradičných a zavedených postupov, musíte do takého filmu vniesť niečo nové. Tým je v našom prípade „vypilovaný“ charakter detektíva. Hrá ho sám Norton a ukazuje ho ako človeka s istou formou Tourettovho syndrómu a obsedantno-kompulzívnej poruchy. Tá mu síce život robí ťažkým, ale zároveň mu niekedy pomáha v jeho detektívnej práci. Je totiž schopný vidieť modely a schémy tam, kde iní nie.
Podľa dobrého vzoru
Ako už to tak u dobrých filmov býva, aj tento je inšpirovaný knižnou predlohou. Originálny názov znie Motherless Brooklyn a spomíname ho naschvál, lebo je dosť možné, že po pozretí filmu si knihu budete chcieť prečítať. Predstavuje totiž prepracovaný svet, v ktorom sa vám bude chcieť zostať dlhšie, než len na 144 minút filmovej stopáže.
Hviezdy, kam sa pozrieš
Ako skúsený herec Norton vedel, kam pri obsadzovaní úloh siahnuť, a vďaka svojim kontaktom bol schopný zohnať hviezdy slávnejšie, než by ste od filmu s pomerne nízkym rozpočtom čakali. Mnohí totiž pracovali bez honorára, čo ušetrilo veľa produkčných starostí. Okrem Nortona tak uvidíte večne charizmatického Aleca Baldwina, večne strašidelného Willema Dafoea a večne drsného Brucea Willisa. Tým hviezdny zoznam nekončí, dozaista spoznáte aj pár ďalších tvárí, ale títo sú jednotky, ktoré spoznáte už podľa mena.
Vidieť?
Rozhodne. Ide o modernú klasiku, ktorá vám spríjemní večer a čo viac, jej pozretím podporíte Eda Nortona ako režiséra. Rozhodne má čo povedať a bolo by fajn od neho vidieť viac. Tak dajme producentom signál, že sa nám jeho veci páčia a chceme, aby pokračoval. Možno ho záujem presvedčí a na režisérsku stoličku sa čoskoro znova posadí.
Daniel Pemberton
Daniel Pemberton je čím ďalej tým známejšie meno vo svete filmovej hudby. Jeho osobitý štýl ozdobil Kráľa Artuša či posledného Spider-Mana a je natoľko špecifický, že ho jasne spoznáte už na prvé počutie. Využíva netradičné nástroje a je často rytmickejší, než je zvykom, nie je divu, že jeho služby využíva napríklad akčný režisér Guy Ritchie. Najmä, keď chce, aby film odsýpal dvojnásobne.
Sirota Brooklyn

Réžia Edward Norton
Scénár Edward Norton
Obsadenie Edward Norton, Bruce Willis, Gugu Mbatha-Raw, Bobby Cannavale, Cherry Jones, Alec Baldwin, Willem Dafoe
Dĺžka 144 min.
Rok 2019