Ťažká váha Formuly 1
Foto Profimedia.cz
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na Skylink Live TV
Najrýchlejšie preteky roka, talianska Monza, sú ďalšou etapou zápolenia, ktoré formula 1 dlhé roky nepamätá. Piloti Ferrari Charles Leclerc alebo Carlos Sainz nebudú mať veľké šance potešiť domácich fanúšikov, ktorí sa po ročnej absencii vracajú na tribúny. Žiara pomyselných reflektorov totiž bude patriť jazdcom Mercedesu a Red Bullu – Hamiltonovi a Verstappenovi.
Od sezóny 2014, kedy Formula 1 prešla na súčasné hybridné pohonné jednotky, oslavuje titul iba Mercedes a Lewis Hamilton, ktorého v roku 2016 porazil tímový kolega Nico Rosberg. V rokoch 2017 a 2019 to chvíľu vyzeralo na to, že by Mercedes mohol potrápiť Sebastian Vettel z Ferrari, ale po dvoch tretinách každej sezóny ikonická stajňa výkonnostne skolabovala a bolo po napätí.
O to väčšie je tohtoročné prekvapenie, keď Mercedesu a Hamiltonovi spôsobuje poriadne starosti Red Bull a Max Verstappen. Tohtoročný ročník je navyše posledným, kedy sa preteká so súčasnou technickou špecifikáciou formúl pred veľkými novinkami budúceho roka. Malo sa teda za to, že výkonnostne na tom bude Mercedes a ostatné tímy podobne ako vlani. A vlaňajší ročník Mercedes s Lewisom Hamiltonom prehľadne vyhral. Čo je teda tento rok inak?
V čom tkvie úspech Red Bullu?
Red Bull pre tento rok dostal oveľa lepší motor Honda a navyše vylepšil aerodynamické fungovanie svojho auta natoľko, že v kombinácii s novým motorom a čím ďalej lepším pretekárom za volantom, Maxom Verstappenom, predstavuje pre Mercedes skutočnú konkurenciu.
Úvodné preteky v Bahrajne patrili výkonnostne Red Bullu a nebyť chyby Maxa Verstappena, celkom komfortne by vyhral. Nasledujúce preteky na Imole rozloženie síl potvrdili. V chladnom počasí mal Mercedes ťažkosti pracovať so svojimi pneumatikami a potom, čo Verstappen po štarte vytlačil Hamiltona z dráhy, došiel si pre pohodlné víťazstvo. V Portugalsku sa situácia otočila. Mercedesu fungovali pneumatiky lepšie. V poslednej tiahlej zákrute okruhu Mercedes fungoval lepšie, čo sa ukázalo ako rozhodujúci faktor v rozložení síl medzi ním a Red Bullom. Aj v Barcelone fungoval Mercedes lepšie. Verstappen si opäť vyboxoval prvú pozíciu po štarte, ale Mercedes s Hamiltonom využili taktiku dvoch pitstopov a šesť kôl pred cieľom si pre seba získal prvé miesto späť.
V uliciach slávneho Monte Carla si Max Verstappen došiel pohodlne pre víťazstvo a podobné by to bolo tiež v Baku, nebyť explózie jednej z pneumatík na jeho Red Bulle. Len dielom šťasteny tu Hamilton tiež nebodoval. Vo Francúzsku nasadil Red Bull nový motor Honda a výkonnostne Mercedes pretlačil. Verstappen vyhral tiež obidvoje preteky na rakúskom Red Bull Ringu.
Britsko-maďarská katastrofa
Preteky vo Veľkej Británii a v Maďarsku priniesli neplánované zvraty. Na Silverstone po chybe Lewisa Hamiltona Max Verstappen tvrdo havaroval, a potom chyba druhého pilota Mercedesu Valtteriho Bottasa na Hungaroringu odrovnala hneď oboch pilotov Red Bullu. Ten tak prišiel o priebežné vedenie v šampionáte. Po letnej prestávke sa šampionát opäť rozbehol populárnymi pretekmi v Belgicku a Verstappenovou domácou veľkou cenou v Holandsku, kam sa Formula 1 vrátila po dlhých 36 rokoch.
Zvíťaziť môže len jeden
Každá z tohtoročných veľkých cien je obdobou jedného kola dlhočizného boxerského zápasu v najťažšej váhe. Výhoda sa prelieva z jednej strany na druhú, ale nejaké K.O. nepripadá do úvahy. Rozhodovať budú samozrejme majstrovské body. A zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že to bude veľmi tesné až do posledných pretekov.
Konkrétnu podobu záverečnej tretiny sezóny ovplyvní rušenie niektorých veľkých cien a ich nepredvídateľná náhrada za iné. To ale divákovi programov Sport 1 a 2 HD, ktoré sprostredkovávajú priame prenosy zo všetkých veľkých cien, určite vadiť nebude.
Zaujímavosti
1:18.887
rekord okruhu zajazdil v roku 2020 Lewis Hamilton.
1. preteky
Okruh bol postavený v roku 1922 za iba 110 dní, išlo ešte len o 3. pretekársku dráhu na svete. Dĺžka okruhu je 5 793 m.
Najviac výhier
majú na konte Michael Schumacher a Lewis Hamilton, obaja ju vyhrali celkovo 5×.