Romantické mimoriadnosti tohtoročnej Formuly 1
Foto Sport 1
Sledujte na Sport 2 HD na Skylink Live TV
Klišé „všetko zlé je na niečo dobré“ je asi najlepšie reprezentované tohtoročnou sezónou seriálu Formuly 1. Ešte počas jari to občas vyzeralo, že sa tento rok nepôjde jediná veľká cena, namiesto toho sa nám v improvizovanom a postupne budovanom náhradnom kalendári objavuje jeden klenot za druhým.
Ešte v nedávnej minulosti mala Formula 1 tento rok na programe 22 veľkých cien. Vrátane noviniek vo vietnamskom Hanoji alebo návratu do holandského Zandvoortu. V marci sa ale všetko začalo rúcať ako domček z kariet a športový svet bol úplne paralyzovaný.
Jedným z životných princípov majstrovstiev sveta Formuly 1 je ale organizovať preteky. A organizovať preteky nejaký čas bez divákov je stále lepšie ako neorganizovať preteky žiadne. Nakoniec je logika veci celkom jednoduchá: je lepšie uskutočniť preteky F1 bez fanúšika na tribúne samotného okruhu, ale mať aspoň diváka pri televízore (a potenciálne čitateľa tohto textu) sledujúceho programy Sport1 a Sport2, ktoré prenosy Formuly 1 so železnou pravidelnosťou sprostredkovávajú. A podľa novo uzavretej zmluvy tak budú činiť prinajmenšom do roku 2023.
Majstrovstvá improvizácie
A tak šéfovia Formuly 1 začali vymýšľať spôsob, ako aspoň pre televíznych divákov sprostredkovať preteky z krajín, odkiaľ to bude aspoň trochu možné. Čo na prvý pohľad vyzeralo ako nesplniteľná úloha, sa ukázalo ako majstrovská improvizácia, ktorá do výnimočného kalendára sezóny 2020 prináša úplne výnimočné pretekárske trate a mimoriadne prvky.
Sú nimi napríklad organizovanie veľkej ceny na rovnakom okruhu dva víkendy po sebe pod iným názvom. Stalo sa to na rakúskom Red Bull Ringu a britskom Silverstone. A nezabúdajme, ide o známe okruhy modernej Formuly 1. V čase, keď Formula 1 nemôže odcestovať napríklad do Ameriky, sa o pozornosť hlásia romantické tradičné miesta zo starej dobrej Európy. Vďaka tomu seriál prvýkrát v histórii zavíta na portugalský okruh Algarve v Portimão. Prvýkrát od roku 2006 sa vráti taktiež na mrazivo ikonickú Imolu, kde v roku 1994 počas najčernejšieho víkendu v histórii Formuly 1 zahynuli Rakúšan Roland Ratzenberger a zbožňovaný Ayrton Senna. Preteky ale nebudú niesť romantický názov Veľká cena San Marína, ale Veľká cena Emilia Romagna, podľa severotalianskeho regiónu, kde sa okruh Imola nachádza. Málo sa možno vie, že v neďalekom San Maríne, malom juhoeurópskom štáte zo všetkých strán obklopenom Talianskom, okruh Imola v skutočnosti neleží.
Veľká sláva pre Ferrari
V improvizovanom predstavení tohtoročnej sezóny Formuly 1 sa vráti aj historicky fenomenálny Nürburgring pod nemeckým pohorím Eifel, podľa ktorého sa budú preteky tiež volať. Tešiť sa môžu diváci aj na turecký Istanbul Park, ktorý bol svojou technickou konfiguráciou pri organizovaní pretekov v rokoch 2005–2011 u pretekárov i divákov veľmi populárny.
Všetky tieto klenoty ale predsa len môže jeden prekonať. Tím Ferrari, ktorý ako jediný zaznamenal účasť v každom ročníku sedemdesiatročnej histórie šampionátu, mal v pláne absolvovať tento rok svoj 1000. štart. Domáca veľká cena na Monze pritom vychádza „len ako 999.“ preteky. A tak usporiadatelia dali hlavy dokopy a vytvorili priestor pre usporiadanie jubilejných 1000. pretekov len týždeň po Monze. Konkrétne na okruhu Mugello v toskánskom strednom Taliansku. Veľké oslavy sa tak budú konať pod oficiálnym názvom „Veľká cena Toskánska – 1000. preteky Ferrari“.
Veľká cena Toskánska: 1000. preteky Ferrari
Veľká cena usporiadaná za účelom osláv 1000. štartu Ferrari vo Formule 1 v improvizovanom kalendári 2020.
Veľká cena Formuly 1 sa na okruhu nikdy nešla, hoci sa na ňom v rokoch 1999 až 2012 oficiálne testovalo.
Najrýchlejší okruh prešiel Brazílčan Rubens Barrichello v čase 1:18,704, keď v roku 2004 testoval formulu Ferrari F2004.
Očakáva sa, že moderné vozidlá F1 rekord výrazne prekonajú.