Nuda, alebo perfektné výkony?
Foto Sport 1
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na Skylink Live TV
Holandský pilot F1 a čoskoro trojnásobný majster sveta Max Verstappen nemá tento rok konkurenciu. Ako že žiadnu.
Ani v osobe vlastného tímového kolegu, Mexičana Sergia Péreza. Dlhodobo sa o formule 1 hovorí, že výsledky sú iba o aute. Je to pravda len do určitej miery. Áno, s nedobrým autom sa nedajú veľmi vyhrávať veľké ceny a získavať tituly. Ale dobré auto potrebuje okrem dokonale vyladenej techniky aj perfektného pilota, ktorý vie potenciál auta zužitkovať a pretaviť do výsledkov. Keď perfektného pilota auto nemá, je mu inžiniersky potenciál na nič.
Je to dobre vidieť na príklade tímu Aston Martin. To je tím, ktorý sa výkonnostne veľmi zdvihol. V sezónach 2021 a 2022 skončil vždy na siedmom mieste medzi desiatimi tímami. A tento rok bojuje s Mercedesom o priebežné druhé miesto. Pre tím Aston Martin jazdí veterán Fernando Alonso, dvojnásobný majster sveta. Jeho tímovým kolegom je Kanaďan Lance Stroll, syn Lawrencea Strolla, ten celú stajňu Aston Martin vlastní. Ale zatiaľ čo Fernando Alonso pravidelne dokončuje preteky na stupňoch víťazov, Lance Stroll na nich nebol ani raz. Získal iba štvrtinu majstrovských bodov tímu. Keby mal Lance Stroll vedľa seba iného pilota, než skúseného a rýchleho Fernanda Alonsa, ktorý by dosahoval len o trochu lepšie výsledky ako Stroll, nikto by si nepomyslel, aká dobrá formula tímu Aston Martin je. Rovnaké je to aj v Red Bulle. Je až prekvapujúce, že je výkonnostný rozdiel medzi Verstappenom a Pérezom taký priepastný. Pérez nie je často schopný dostať sa ani do záverečnej časti kvalifikácie, ktorá rozhoduje o poradí na štarte veľkej ceny. Tým si vytvára problémy pre samotné preteky, pretože štartovať z nižších pozícií znamená bojovať so súpermi. A pretože predbiehanie nie je vo formule 1 úplne tou najľahšou disciplínou, Pérez stráca čas bojom so súpermi a nejde k cieľu tak rýchlo ako kolega Verstappen, ktorý často štartuje z prvého miesta, a nemá teda s kým by bojoval.
Ak sa to počas čítania týchto riadkov už nezmenilo, tak sa čím ďalej intenzívnejšie hovorí o tom, či tím Red Bull dokáže vyhrať všetky preteky v sezóne. To sa zatiaľ ešte žiadnemu tímu nikdy nepodarilo. Blízko tomu bol v roku 1988 tím McLaren, ktorý s Ayrtonom Sennom a Alainom Prostom vyhral všetky preteky s výnimkou Veľkej ceny Talianska. Tú symbolicky vyhralo Ferrari s Gerhardom Bergerom. Práve Ferrari vyhralo s výnimkou jediných pretekov aj všetky veľké ceny v sezóne 1952. Ale tou jedinou, ktorú nevyhralo, boli americké preteky 500 míľ Indianapolisu, ktoré boli síce súčasťou majstrovstiev sveta, ale išlo o výnimočné oválne preteky, ktoré sú dnes veľkou klasikou.
Je tu ale jeden dôležitý faktor: v sezóne 1952 sa išlo iba osem veľkých cien! V spomínanom ročníku 1988 bolo šestnásť pretekov. Tento rok je vypísaných 22 veľkých cien. Je zrejmé, že vyhrať všetky preteky je tento rok oveľa ťažšie ako v minulosti. A tiež niet pochýb o tom, že hoci o tom Red Bull nechce hovoriť nahlas, je to nesporne jeho tichá ambícia!
K iným dominantným výsledkom nemusíme chodiť ďaleko do histórie. Rok 2016 bol druhým v ére dominancie Mercedesu a Lewisa Hamiltona. On a jeho kolega Nico Rosberg vyhrali devätnásť pretekov z dvadsaťjeden. Inými slovami: históriou šampionátu formule 1 jedna dominantná éra strieda druhú, takže ani tá súčasná s Red Bullom a Maxom Verstappenom nie je výnimkou.