Šport

Nová, alebo stará? Každopádne veľmi talianska

 Veľká cena Emilia Romagna – športový program
Skylink Live TV

Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na Skylink Live TV Sledovať

Rok 2020 bol špecifický. Pandémia covidu-19 decimovala svet a tradičné zabehnuté poriadky prestali existovať. Na pozadí boja so zákernou chorobou sa F1 snažila hľadať cestu ako „prežiť“ a zároveň poskytnúť ľuďom rozptýlenie v ťažkej životnej situácii. Zrodila sa Veľká cena Emilia Romagna.

Tá bola pridaná do provizórneho kalendára, a aj keď bola plánovaná ako „jednorazové“ preteky, vydržala až do dneška. Kvôli pokračujúcej pandémii sa vrátila do kalendára aj v roku 2021, kde nahradila odloženú Veľkú cenu Číny. Lewis Hamilton získal pole position a Max Verstappen vyhral dramatické preteky za hustého dažďa. V roku 2022 Verstappen svoje prvenstvo obhájil a na preteky konané na ikonickom okruhu v Imole sa môžeme tešiť aj tento rok.

Južne od Bologni, severne od San Marína vo vnútri malebného regiónu Emilia Romagna sú preteky veľmi tradičné. V roku 1980 sa tu konala dokonca samotná Veľká cena Talianska. Bolo to prvýkrát od roku 1948, kedy sa talianska GP nejazdila v Monze, ktorá vtedy prechádzala rekonštrukciou. Preteky ovplyvnené nehodou Gillesa Villeneuvea vyhral Brazílčan Nelson Piquet a bola to zároveň aj posledná Veľká cena Talianska na Imole pred návratom do Monzy. Imola svoj F1 lesk nestratila. V rokoch 1981 až 2006 sa tu konala tradičná Veľká cena San Marína. Tá prinášala fanúšikom F1 po celom svete radosť po dlhé roky, ale priniesla aj obrovský smútok. 1. mája roku 1994 tu tragicky zahynul trojnásobný majster sveta Ayrton Senna. Veľká cena San Marína sa navždy zapísala tým najčernejším písmom do histórie F1 dvojnásobne. Deň pred Sennovým tragickým nárazom havaroval v kvalifikácii rakúsky jazdec Roland Ratzenberger. Aj on svojim zraneniam podľahol. Boli to prvé smrteľné nehody v F1 po 12 rokoch a zároveň posledné až do roku 2014, kedy zahynul pri GP Japonska Jules Bianchi. Posledná Veľká cena San Marína sa konala v roku 2006 a jej víťazom sa stal Michael Schumacher. Od sezóny 2007 uvoľnila miesto Veľkej cene Belgicka.

Teraz sa môžeme tešiť na štvrtý ročník Veľkej ceny Emilia Romagna, ktorá vracia zašlú slávu okruhu Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Ten je dlhý 4 909 metrov a napriek tomu, že do niekoľkých častí kola boli pridané spomaľujúce šikany, bol vystavený neustálym obavám o bezpečnosť, najmä kvôli plochej zákrute Tamburello. Tá bola veľmi hrboľatá a mala nebezpečne malý priestor medzi traťou a betónovým múrom bez bariéry z pneumatík. V roku 1987 Nelson Piquet ťažko havaroval počas tréningu po zlyhaní pneumatiky a kvôli zraneniu vynechal preteky. V roku 1989 havaroval Gerhard Berger so svojím Ferrari v Tamburelle po poruche predného krídla. Vozidlo sa po prudkom náraze v rýchlosti 300 km/h okamžite vznietilo, ale vďaka rýchlej práci záchranárov Berger prežil. Havarovali tu aj Michele Alboreto či Riccardo Patrese pri testovaní pre tím Williams. Kvôli týmto udalostiam bola zákruta Tamburello výrazne upravená, a aj keď je F1 stále veľmi nebezpečná, s hazardom dôb minulých nemá dnešný okruh v Imole už našťastie veľa spoločného.

Veľká cena Emilia Romagna

Šport
Foto Profimedia.cz
Sport 1 HD a Sport 2 HD nedeľa 21. 5. Moj TV program Satelitná televízia: Kombi+, Kombi+ Apple TV+, Komplet, Multi, Premium a Smart Internetová televízia: Kombi+, Kombi+ Apple TV+, Kombi+ HBO, Multi, Premium a Smart

Kompletný magazín s množstvom ďalších článkov nájdete voľne k stiahnutiu na

Available on App Store Get it on Google play PC a MAC