Návrat Titanov – Formula 1 sa vracia
Foto Sport 1, Sport 2
Chvíľu spali. Potrebovali si trochu odpočinúť. Teraz sú titani späť pripravení k veľkej bitke sezóny 2016. O kom je reč? Možno o tých najvplyvnejších z najvplyvnejších – o monumentálnych monštrách v podobe prestížnych automobiliek. Platforma, na ktorej sa stretnú? Formula 1.
Titáni boli skoro vyhubení – čo mohlo mať za následok úpadok a zánik seriálu najrýchlejších vozidiel sveta: monopostov Formuly 1 – keď prišla ekonomická kríza v roku 2008. Silné značky ako Toyota, Honda, Renault alebo BMW sa dali na útek. Zostali po nich následky ich nenásytnosti, s ktorými sa menšie, na automobilkách nezávislé tímy (napríklad Williams), len ťažko vedeli popasovať. Tá doba je ale definitívne preč. Honda sa vrátila už vlani. Predtým nastúpil Mercedes. A tento rok sa vracia Renault. A nesmieme zabudnúť na vlajkovú loď F1 – Ferrari.
Kto teraz velí
Minuloročná sezóna 2015 bola v podaní Mercedesu tou najdominantnejšou v histórii F1. Aj keď tím Ferrari vlastnou zásluhou aj vďaka Sebastianovi Vettelovi dokázal Mercedes trikrát prekonať, na pomery F1 to bolo málo. A to sa má tento rok zmeniť. Ako?
Motory ako zo sci-fi
Ak odpustíte ten výraz, tak klasické spaľovacie motory „smrdia“. Je to dané relatívne nízkou účinnosťou spaľovania paliva, či už je to benzín alebo nafta. Zvyškovým produktom tejto relatívne nízkej neúčinnosti sú výfukové splodiny. Moderné pohonné jednotky seriálu Formuly 1 dokážu z týchto odpadových plynov recyklovať veľké množstvo odpadovej energie. Recyklujú ich transformáciou do energie elektrickej, ktorú potom vracajú späť do motora (tak, že pomáha roztáčať kľukový hriadeľ, ktorý inak poháňa spaľovanie benzínu či nafty), aby mohol pracovať o to viac, bez toho, aby k tomu potreboval extra benzín alebo naftu. Rovnako pracuje aj podobný systém, ktorý ale nerecykluje výfukové plyny, ale odpadovú časť kinetickej energie pri brzdení.
Dosť techniky: vtip je v tom, že súčasné vozy Formuly 1 jazdia rovnako rýchlo ako napríklad pred tromi rokmi, ale potrebujú k tomu o tretinu menej paliva! Lacnejšie a ekologickejšie pohony sú veľmi vďačná téma. Prečo míňať viac, keď vás prevádzka milovaných áut môže stáť menej? A Formula 1 na tomto princípe stavia. A zvláda pri tom ešte pretekať.
Mercedes na čele
Alebo Renault? Ktorý sa do Formuly 1 vrátil ako továrenský tím? Proste súboj titanov: Ferrari, Mercedes, Renault a Honda. Alebo titanov, ako sú Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Alonso či Button? Pravda, Renault alebo Hondu ešte čaká trocha práce, kým budú môcť bojovať o titul majstra sveta. Ale od Ferrari sa to očakáva už tento rok. Zvládne to? Pretože ak nie, potom to bude považované za zlyhanie možno najznámejšej automobilovej značky sveta.