Kto prekoná Red Bull?
Foto Profimedia.cz
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na Skylink Live TV
Nie každý čitateľ s tým asi bude súhlasiť, ale tohtoročná sezóna vojde do histórie F1 ako mimoriadna.
Áno, žiadny fanúšik nemá rád, keď víťazí stále jeden a ten istý športovec alebo tím. Všetko je to potom celé predvídateľné a adrenalín z očakávania sa trochu vytratí. Lenže čo majú všetky odvetvia športu v takýchto situáciách spoločné? Čakanie na to, až sa objaví niekto, kto zosadí kráľa z trónu. Či je to v tenise, futbale alebo formule 1! Spomeňte si napríklad na bratov Jindřicha a Jana Pospíšilovcov, ktorí získali dvadsať titulov majstrov sveta v kolovej, z toho štrnásť titulov medzi rokmi 1968 a 1981 po sebe. Tiež sa čakalo, kedy sa objaví niekto, kto ich porazí.
Aj vo formule 1 sa striedajú dominantné obdobia s tými premenlivejšími. Nedávno sa skončila éra ôsmich titulov majstra sveta Mercedesu v rokoch 2014 až 2021. A napriek tomu sa formula 1 teší najväčšej popularite za dlhý čas. Pripomenúť môžeme konštruktérske tituly Ferrari z rokov 1999 až 2004 alebo päť titulov Williamsu v šiestich sezónach 1992 až 1997. Red Bull tento rok dáva pripomenúť svoju sériu štyroch titulov z rokov 2010 až 2013, ale aj tak sa v ročníkoch 2010 až 2012 bojovalo do posledných kôl.
Tento rok to tak nebolo, áno. Red Bull získal Pohár konštruktérov pri Veľkej cene Japonska, teda v siedmych pretekoch od konca sezóny, ktorá má dvadsaťdva veľkých cien. Max Verstappen bol tretíkrát za sebou korunovaný šampiónom len o preteky neskôr, pri Veľkej cene Kataru. Red Bull tento rok jazdí bez výraznej konkurencie. Keď potrebuje, končí preteky s náskokom pol minúty. To preto, lebo Red Bull ako tím funguje bez preháňania úplne brilantne. To si samo o sebe zaslúži obdiv. Dosiahnuť vo formule 1 na úspech si žiada nepredstaviteľne veľa úsilia a musí sa stretnúť úplne všetko: dobre fungujúce auto, čo sa podarilo len Red Bullu s nástupom novej generácie Technických pravidiel na začiatku minulého roka. Všetci ostatní sa potýkajú s rôznymi problémami: auto negeneruje dostatok aerodynamického prítlaku, nespráva sa stabilne po celý čas prejazdu zákrutou, svojím správaním opotrebováva v pretekoch pneumatiky rýchlejšie ako Red Bull, auto nie je dostatočne svižné na výjazdoch zo zákrut alebo nemá potrebnú brzdnú efektivitu v nájazdoch do nich. A aj keby také auto mal k dispozícii niekto iný ako Red Bull, tak napriek tomu Red Bull má niečo, čo iní nie: Maxa Verstappena.
Potom, čo do formule 1 vletel ako pomyselný slon v porceláne a najmä v Monaku absolvoval toľko havárií, že aj jeho vlastní šéfovia začali trochu pochybovať, sa Max Verstappen vyprofiloval do brilantného pilota, na ktorého mal vždy potenciál. Max dosiahol nový rekord desiatich víťazstiev po sebe. Red Bull si dokonca začal robiť zálusk na to vyhrať všetky tohtoročné preteky. Ale dvadsaťdva veľkých cien zaradom je poriadna dávka a pravdepodobnejšie skôr bolo, že sa to nepodarí. Vo Veľkej cene Singapuru Red Bull ukázal, že nie je dokonalým vozidlom a že vo vzťahu k nejakému konkrétnemu okruhu môže mať slabiny. Tých využili jazdci hneď z troch tímov: víťazný Carlos Sainz z Ferrari a Lando Norris z McLarenu s Lewisom Hamiltonom z Mercedesu, ktorí ho odprevadili na stupne víťazov. Boli sme svedkami klasického fenoménu vo formule 1: súperi – aj keď to tak niekedy nevyzerá – sú tak blízko, že stačí drobné zaváhanie, drobné zakopnutie, a konkurencia to okamžite využije. A práve v takom duchu budú fanúšikovia sledovať ďalšie veľké ceny, či už tie tohtoročné, alebo tie, ktoré prinesie nová sezóna. Áno, sú to Red Bull a Max Verstappen, ktorí v súčasnosti opanujú trón. Ale všetci ostatní usilovne pracujú na tom, aby ich z neho zosadili.