Ako režisér si Clint Eastwood nevyberá práve plytké témy. Jeden z jeho najsilnejších filmov stojí na hroznom príbehu, ktorý sa skutočne udial.
Je to bez preháňania najväčšia nočná mora každého rodiča: keď sa Christine Collins v podaní Angeliny Jolie vráti domov, jej deväťročný syn nikde. Losangeleská polícia nedokáže po dieťati nájsť jedinú stopu a Christine sa s pomocou miestneho kňaza (John Malkovich) obráti o pomoc na verejnosť.
O niekoľko mesiacov neskôr polícia oznámi, že chlapca našla, a inscenuje melodramatické rodinné stretnutie pred objektívmi novinárov. Chlapec síce tvrdí, že je malý Walter, Christine si je ale istá, že jej synom nie je. Pod tlakom zo všetkých strán si ho síce vezme domov, ďalej ale tlačí na prešetrenie prípadu. Novinári ju preto štvú ako krkavčiu matku a úrady ju dokonca nechajú zavrieť do blázinca.
Na príbehu, ktorý je sám o sebe dosť desivý, je najhoršie to, že sa v roku 1928 skutočne udial. Bol jednou z epizód prípadu, ktorý šokoval Ameriku: devätnásťročný rančer Gordon Northcott vtedy spolu so svojou matkou zneužil a zavraždil minimálne štyri, pravdepodobne však oveľa viac chlapcov okolo desiateho roku veku.
Eastwoodov film by prešiel aj ako hraný dokument o vtedajších udalostiach, od ktorých sa odchyľuje iba v nepodstatných detailoch.
Čo malo byť zabudnuté
Už samotný vznik filmu v niečom pripomína kriminálku. Televízny scenárista a bývalý žurnalista J. Michael Straczynski bol na príbeh upozornený jedným zo svojich starých zdrojov na losangeleskej radnici, ktorá plánovala skartovať tony starých dokumentov. „Je medzi nimi niečo, čo musíš vidieť,“ povedal mu jeho informátor. Šesť tisíc strán obsiahly spis Straczynského úplne pohltil, svoje ročné rešerše vraj pretavil do filmového scenára len za jedenásť dní.
Trvalo to niekoľko rokov, kým sa ho chopilo štúdio Universal, ktoré ho pôvodne chcelo zadať Ronovi Howardovi, režisérovi Da Vinciho kódu alebo Duelu Frost/Nixon. Ten sa nakoniec pustil do úplne iných projektov, cez pár známych sa ale Straczynskému podarilo skript dostať do rúk
Clinta Eastwooda, ktorý ním bol na prvé prečítanie nadšený.
Spoločne sa rozhodli sústrediť film skôr na príbeh Christine Collins než na sériu vrážd ako takú. „Chcel som uctiť, čím táto žena prispela k vyriešeniu prípadu,“ povedal neskôr Straczynski, ktorý scenár prekladal výstrižkami z dobových novín. „Ten príbeh je taký bizarný, že som potreboval všetkým okolo dokazovať, že som si to nevymyslel.“ S Eastwoodom vytvorili dokonalý tím: tiesnivú atmosféru filmu i nádej, ktorú matka strateného chlapca nikdy nestratí, dokonale dokresľuje
Eastwoodova réžia aj podmanivá hudba.
Tú zložil všestranný talent
Eastwood osobne a vyslúžil si za ňu jednu z dvoch nominácií filmu na Zlaté glóbusy, pričom tú druhú získala
Angelina Jolie za stvárnenie hlavnej úlohy. To jej vynieslo aj nomináciu na Oscara, jednu z troch, ktorými sa Výmena môže pochváliť.