Stehlík
Foto HBO
Sledujte na HBO2 na Skylink Live TV
Theodorova matka bola zabitá pri bombovom útoku. Chudák Theodor v tom čase ešte nemal ani občianku, takže sa s tým psychicky ťažko vyrovnáva. Poznamená to celý jeho život, na druhej strane ho to robí aj zaujímavejším. Paradoxne. Je to klasická veľkolepá téma, typ filmu, ktorý zasahuje divákov hlboko v duši a ten zásah si budú pamätať ešte roky.
Tak prečo to nemá skvelé recenzie? Prečo to s tým „zásahom divákov“ nakoniec nie je také horúce? Veď to nesie všetky atribúty vysoko hodnotného dojáku. Odpoveďou je asi to, že to tých požadovaných atribútov má až príliš. Takáto téma je totiž hrozne široká a možno na ňu nazerať zo sto rozdielnych uhlov… A film sa o ne pokúša o všetky. Zlé jazyky ho nazývajú plochým, ale to nie je tak celkom fér. Projekt sa proste dotýka toľkých „veľkých tém“, že cez ich vrcholky buď prejdete letmo, alebo film každých desať minút budete zastavovať, deň dva vstrebávať obsah a potom pokračovať ďalšou desaťminútovkou.
Prečo to tak je?
Pretože je to natočené podľa knihy a knihy si toto dovoliť môžu. Nie je problém podávať veľkú vec za veľkou vecou, čitatelia si to rozfázujú, ako potrebujú. Lenže filmy už z podstaty tohto média musia vypichnúť len to najdôležitejšie a na to sa potom sústrediť. Nehráme sa na filmových vedcov, ono sa to takto s nadhľadom jednoducho hovorí. Ale je to pravda. Preto čitatelia budú vždy frflať, že knižná predloha je lepšia a žiadny film ju nemá šancu verne stvárniť. No nemá. Lenže filmy nemajú stvárňovať. Ide o iné médium. Točiť film podľa knihy je rovnaké ako točiť film podľa obrazu.
Keď vám na niečom veľmi záleží, môže vás to zničiť.
Aj tak to stojí za to
Ide totiž o sakramentsky silný príbeh, ktorý sám o sebe stojí za pozretie. A prečo? Napríklad preto, že vo filme defiluje rad skvelých hercov. A hoci sú často stavaní do situácií, kde buď nemajú čo hrať, alebo toho musia hrať viac, než sa do jednej osoby vojde, sa s výzvami vyrovnávajú na jednotku. Za kamerou stojí totiž Roger Deakins a ak jeho meno nepoznáte, nechajte si ho predstaviť. Dá sa totiž povedať, že je to taký kráľ všetkých kameramanov. Hoci sme teda už vyjadrili svoje výhrady, ide rozhodne o film s veľkým „F“ a cez všetky zápory to rozhodne nebude stratený čas. Až to dopozeráte, budete zrejme na vážkach – nebudete si istí, či ste videli film stojaci za päť hviezd, alebo len za dve. Ale ten pocit vo vás bude rásť a meniť sa ešte niekoľko dní.
John Crowley
Režisér. Väčšinou si berie na paškál veľké témy, má to tak nejako v krvi. Že ho zaujal práve tento námet, za ktorého knižné spracovanie dostala autorka Pulitzera a rad ďalších ocenení, bolo jasné. Netočí vyložené kasové trháky, hoci podľa námetov a obsadenia by ste si to mohli myslieť. Ak ste videli Brooklyn alebo Je tu niekto?, viete, čo tým myslíme. Isté ale je, že sa oplatí kariéru tohto pána starostlivo sledovať. Jeho láska k ťažkým predlohám a zádumčivý charakter niektorých jeho filmov, to sú dva silné motívy, ktoré umožňujú uzrieť svetlo sveta dosť zaujímavým projektom. Jeho ďalší film The Dogs of Babel so Steveom Carellom v hlavnej úlohe napríklad rozpráva o mužovi, ktorého žena zomrie a on sa celý dej snaží presvedčiť svojho psa, ktorý pri úmrtí ženy bol, aby mu o tom niečo povedal.
Ansel Elgort
Americký herec, spevák a DJ s prezývkou Ansølo. Väčšinou je obsadzovaný do dojákov, má na to tvár, občas však odbočí aj do akčných projektov, ako napríklad jeho nedávny Baby Driver. Čo je vtipné vzhľadom na to, že hereckú kariéru začal krvavým hororom Carrie.
Stehlík
Réžia John Crowley
Scénár Peter Straughan
Obsadenie Ansel Elgort, Sarah Paulson, Aneurin Barnard, Finn Wolfhard, Nicole Kidman, Luke Wilson, Willa Fitzgerald
Dĺžka 149 min.
Rok 2019