Trvalo dlhých päť rokov, než Mel Gibson prijal hlavnú úlohu v celovečernom filme. K návratu na plátno ho presvedčil až thriller, kde si zahral starnúceho detektíva, ktorý sa snaží vypátrať vraha vlastnej dcéry.
Za ostrieľaným bostonským policajtom Thomasom Cravenom (
Mel Gibson) príde na návštevu jeho dospelá dcéra Emma (Bojana Novakovic). Vždycky spolu mali perfektný vzťah, nič si netajili a ako sa zdá aj tentoraz s ním chce dievča riešiť niečo závažné. Porozprávať sa však nestihnú. Osamelý strelec ich prekvapí na prahu domu a pri útoku na Cravena Emmu zavraždí.
Ako muž zákona si za dlhú kariéru vypestoval rad nepriateľov, ale okolnosti začnú ukazovať na to, že cieľom nemusel byť on, ale práve jeho dcéra. Emma totiž viedla tajný život a jej aktivity ju priviedli až na hranicu temnoty.
Tam sa pri pátraní po dcériných vrahoch ocitá aj samotný Craven. Postupne preniká do nebezpečného sveta zločinu veľkých korporácií, do tajných vládnych operácií, ktoré tieto zločiny kryjú a vypátra aj vraždy, ktoré majú požehnanie z miest najvyšších. Na akej strane v tomto svete Emma stála? Detektívovým nečakaným sprievodcom sa stáva nevypočítateľný vládny agent Jedburgh (Ray Winstone), ktorého nadriadení vyslali zamiesť dôkazy. Napriek dôrazným varovaniam sa Craven púšťa do osobne motivovaného vyšetrovania najväčšieho prípadu svojej profesionálnej kariéry, odhodlaný zmiesť z cesty kohokoľvek, kto by sa mu na nej pokúsil klásť prekážky.
Hviezdny tvorivý tím
Film je adaptáciou jedného z najúspešnejších seriálov v britskej televíznej histórii. Réžie sa ujal Martin Campbell, ktorý má za sebou bondovky Zlaté oko a Casino Royale, a pod scenárom je podpísaný William Monahan, držiteľ Oscara za scenár ku krimi Na druhej strane.
Campbell zhodou okolností pred viac ako dvadsiatimi rokmi režíroval pôvodný seriál, ale nikdy by ho nenapadlo, že by sa z neho dal stvoriť celovečerný film. „Asi pred piatimi rokmi za mnou niekto prišiel s tým, že by sa to dalo natočiť ako celovečerák,“ spomína režisér. „Zrazu mi došlo, že je to výborný nápad. Len máloktorý príbeh je takto silný: Otec stratí dcéru a vydá sa na trestnú výpravu, počas ktorej odhalí nielen identitu a motívy jej vrahov, ale hlavne sa toho dozvie veľa nového o svojom dieťati.“
Bostonská stopa
Úlohy skrátiť šesťdielnu sériu na dvojhodinový film a previesť príbeh do reality 21. storočia sa ujal scenárista William Monahan. Ten presunul celý dej z Leedsu do svojho domovského Bostonu, mesta, ktoré sa mu osvedčilo už vo filme Na druhej strane. Na hrane temnoty reflektuje tie najvážnejšie spoločenské hrozby súčasnosti, nie kšeftovanie s plutóniom, ktoré sa stalo katalyzátorom seriálovej verzie.
Monahan navyše namiesto globálnych tém vo filme akcentoval osobnú drámu muža, ktorý chce vyšetriť dcérinu smrť. „Craven je typický Bostoňák. Žije nenápadne každodennými rituálmi, nie je to žiadny excentrik. Má svoj život, svoj domov a svoju samotu. Jeho dcéra pre neho veľa znamená tiež preto, že nikoho iného nemá,“ vysvetľuje Monahan motivácie hlavného hrdinu.
Verdikt
Starý dobrý
Mel Gibson v klasickej ukážke žánru krvavého thrilleru o pomste.