Máte radi veľkolepé príbehy plné osudových citov? Špecialistom na adaptácie klasickej literatúry je britský režisér Joe Wright.
Píše sa rok 1935 a v zámožnej rodine na anglickom vidieku vyrastá trinásťročná Briony v podaní Saoirse Ronan. Je detinsky zamilovaná do mladého záhradníka Robbieho, stane sa však svedkom sexuálneho zblíženia medzi ním a jej staršou sestrou Ceciliou (
Keira Knightley). Reťazec nedorozumení vyvrcholí obvinením zo znásilnenia a nadaný mladík namiesto na lekárskej fakulte končí vo väzení.
Incident však zničí život aj Cecilii, ktorá Robbieho bezhlavo milovala. Zavrhne svoju rodinu a odsťahuje sa do Londýna, kde sa živí ako zdravotná sestra. Medzitým Robbie výmenou za skrátenie trestu narukuje do armády a bojuje proti Nemcom postupujúcim Francúzskom. Keď Briony dozreje a uvedomí si, čo napáchala, rozhodne sa svojej vine postaviť. Možno už je ale neskoro.
Z knihy na plátno
Dráma Pokánie vychádza z rovnomenného románu britského spisovateľa a scenáristu Iana McEwana, ktorý časopis TIME zaradil do stovky najdôležitejších diel anglickojazyčnej literatúry posledných sto rokov. Točiť podľa rozsiahlych knižných predlôh sa napokon zdá byť špecialitou ešte len štyridsaťdvaročného režiséra Joea Wrighta.
V roku 2005 na seba prvýkrát významnejšie upozornil adaptáciou Pýchy a predsudku Jane Austenovej, a naposledy plnila kinosály jeho Anna Karenina. V oboch filmoch rovnako ako v Pokání účinkuje
Keira Knightley, ktorá vošla do diváckeho povedomia vďaka sérii Piráti z Karibiku, ale až charakterné úlohy vo Wrightových filmoch pre ňu znamenali skutočný vstup do prvej hereckej ligy.
Čo by na Wrightovu originálne poňatú Annu Kareninu povedal Tolstoj, to sa asi nikdy nedozvieme. Ian McEwan sa však nechal počuť, že „trochu to pripomína demoláciu, prenesenie stotridsať tisíc slov z knižky na dvadsaťpäť tisíc slov scenára.“ Treba však povedať, že bol s výsledkom veľmi spokojný, čo sa autorom románových predlôh stáva len zriedkakedy.
Vojna inak
V prípade Pokánia to však nie je nijako prekvapujúce. Wright doplnil už tak silný pôvodný príbeh množstvom neopozeraných zvukových a obrazových nápadov. Jeho obľúbenou technikou sú nekonečné zábery, kedy strihačov nepustí ani k vyložene akčným pasážam. Výsledok je často ohromujúci: Na viac než päťminútovú scénu úteku anglických vojakov z Francúzska za kanál La Manche zrejme len tak nezabudnete.
Wrightove vojnové scény sa zaobídu bez hektolitrov krvi a vylezených čriev, čo do dramatickosti ale prekonávajú veľkú väčšinu hollywoodskej produkcie. Niet sa teda čomu diviť, že Pokánie okrem dvoch britských cien BAFTA či dvoch Zlatých glóbusov získalo tiež jedného Oscara za hudbu a hneď šesť ďalších nominácií v kategóriách najlepší film alebo najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe pre Saoirse Ronan. Iste len tesne Wrightovi ušla tiež soška za najlepšie adaptovaný scenár.