Scarlett Johansson sa ako krásna mimozemšťanka vyzlieka v mysterióznej sci-fi dráme, ktorá nie je ani trochu príjemná, ako začiatok tohto súvetia.
Scarlett Johansson je prvýkrát úplne celá nahá. Zozadu. Zboku. Spredu. Pred zvedavým diváckym zrakom napriek tomu zostávajú skryté jej emócie.
Scarlett Johansson totiž nie je úplne normálna. Ani trochu. Zatiaľ čo jej nahé scény sa vlani stali hitom číslo jedna a kraľovali hitparáde obľúbeného špehúňskeho webu Mr. Skin, sci-fi dráma Pod kožou, v ktorom hrá záhadnú čiernu vdovu, čo križuje pochmúrne škótske ulice v obitej dodávke a zvádza zmätených mužov, je asi najviac znervózňujúcim a znepokojujúcim filmom minulého roka.
Krásna mimozemšťanka
„Ako by ste zahrali mimozemšťanku? Tým chcem povedať: Už ste niekedy nejakú stretli?“ Pýta sa režisér Jonathan Glazer. Jeho adaptácia románu od Michela Fabera je tisíce svetelných rokov vzdialená od romantiky Krásnej mimozemšťanky alebo aj votreleckej béčkovej zábavy Mutanta. Hlavná hrdinka je na rozdiel bezmenná a v uliciach Glasgow zastavuje každému – kto je sám, takže nehrozí, že až ho „zvedie“, bude niekomu chýbať. Film Pod kožou, ktorý sa niekoľkokrát presunie z pochmúrnej reality do nadreálnej temnoty, kde sú nebohé sexu a Scarlett chtivé trúdy uväznené a zabité, nesadne každému. Jeho bizarná a depresívna podoba pôsobí, ako by sa Davidovia Lynch a Cronenberg za mladých liet rozhodli spoločne zblázniť.
Najviac zdrvujúca scéna ale našla inšpiráciu v skutočnej udalosti. Jej aktérom je trojčlenná rodina so psom, ktorú mimozemšťanka zazrie na studenom pobreží. „Nápad vzišiel z článku, ktorý som čítal v novinách,“ hovorí Glazer. „Pes vbehne do mora a dostane sa do problémov, takže matka vbehne za ním. Matka sa dostane do problémov, takže otec sa vrhne do vĺn…“ Udalosť sa odohráva so srdcervúcim odstupom, pretože aj keď sa dieťa zadúša plačom, mimozemšťanka s nepochopením a len malým záujmom sleduje, čo sa to tam deje.
Skrytá kamera
„Nakrúcanie scény na pobreží bolo veľmi ťažké,“ pokračuje Glazer. „More bolo naozaj nebezpečné – tak ako vyzerá vo filme. Zámerom bolo natočiť všetko tak, ako by to vyzeralo v skutočnosti. Nechcel som žiadne kamery pod hladinou alebo na člnoch okolo. Potreboval som, aby z tej scény bolo cítiť, že niekto stojí obďaleč a sleduje, čo sa neďaleko deje. Celá hororová hrôza potom svojím spôsobom vychádza zo vzdialenosti medzi tým, kde stojí Scarlettina hrdinka, a čo sa tam odohráva.“ Pointou bolo zachytiť chvíľu, keď sa hlavná hrdinka prejaví ako skutočná mimozemšťanka. Nerozumie ľudskému správaniu, nechápe tú strašidelnú tragédiu. Absencia akýchkoľvek emócií v tvári
Scarlett Johansson je strašidelne fantastická.
Pod kožou je prvým filmom Jonathana Glazera od roku 2004, v ktorom mala premiéru jeho mysteriózna dráma Zrodenie. Vizuálna stránka filmu čiastočne odhaľuje Glazerovu minulosť režiséra hudobných videoklipov. Svojho času sfilmoval Karmacoma pre Massive Attack, The Universal pre Blur a Street Spirit a Karma Police pre Radiohead. Lenže tentoraz bol jeho prístup aj v porovnaní s televíznymi dobami oveľa minimalistickejší. Natáčalo sa skrytými kamerami a väčšina mužov nalákaných mimozemšťankou do dodávky sa o filmovaní dozvedela, až neskôr. Medzi poklonami, ktoré zamaskovanej hviezde predtým stihli zložiť, nechýbalo ani odporúčanie, že by sa mala stať herečkou.
Táto scéna ale vo filme chýba – a nie je jediná. Chýba dokonca aj akékoľvek vysvetlenie, čo je mimozemšťanka zač alebo aspoň na čo jej jej úlovky sú. „Dlho sme o tom uvažovali a natočili sme scény, ktoré sme nakoniec nepoužili,“ priznáva Glazer. „Podľa mňa stačí, keď vieme, že nás mimozemšťania jednoducho kvôli niečomu chcú. Čokoľvek viac už by bolo menej mimozemské. Akonáhle tomu dáte dôvod – chcú nás do plechovky s fazuľou, chcú z nás narobiť hrebene, už to nepôsobí mimo. Mimozemskosť je dôležitá.“