Obyčajné životy pod intímnym osvetlením
Foto FilmBox
Sledujte na FilmBox HD na Skylink Live TV
Film Intímne osvetlenie sa zrodil v čase, keď česká kinematografia zažívala svoju zlatú éru. Priniesol nám ho Ivan Passer, ktorý ďalej režíroval najmä v Spojených štátoch. Ako scenárista je ale zodpovedný napríklad za Lásky jednej plavovlásky alebo Hoří, má panenko.
R ok 1965 je v kronikách československého filmu zaznamenaný zlatým písmom. Dal nám Obchod na korze, spomínané Lásky jednej plavovlásky, Bielu pani, Modlitbu pro Kateřinu Horovitzovou a práve Intímne osvetlenie.
Toto sedemdesiatjeden minútové podobenstvo je ale tiež dôležitým vstupom do kariéry a života svojho autora. Film bol jeho celovečerným debutom a zároveň posledným filmom, ktorý stihol natočiť pred normalizáciou a nútenou emigráciou. Ivan Passer sa podobne ako jeho kolega Miloš Forman napokon uchytil v Amerike, kde 9. januára 2020 v nedožitých 87 rokoch zomrel.
Patria do trezoru klenoty?
Jedným zo znakov neslobodnej spoločnosti je určite aj tendencia deliť umenie na užitočné a škodlivé, nie na dobré a zlé, koncepčné a zmätočné, krásne a škaredé. To, že bolo Intímne osvetlenie, akási citlivá štúdia života na socialistickom malomeste, zaradené medzi filmy režimu nepohodlné, nás nemusí vôbec prekvapovať. So začínajúcou normalizáciou bolo spolu s ďalšími filmovými pokladmi Novej vlny zatvorené takzvane do trezoru, odkiaľ sa späť na plátna a obrazovky dostalo až po dlhých 20 rokoch.
Obyčajný život
Film nedisponuje silnou dejovou linkou – veď bez tej sa moderný filmár zaobíde. Autori československej novej vlny, ktorí v tom čase obdivovali Felliniho 8 ½ a Kubrickovho Dr. Divnolásku, sa na naratívne konvencie neobzerali a radšej detailne vykresľovali životy svoje a svojich krajanov. Základný rámec a otázka vyzerá, ako by si ich Passer vypožičal z Čapkovho Obyčajného života: ako je možné, že dvaja ľudia z jedného základu vybudujú úplne odlišné životy? Na malomeste sa stretnú dvaja spolužiaci z miestnej ľudovej školy umenia a potom z konzervatória. Roky sa nevideli a takmer by sa nespoznali. Jeden je viac-menej na voľnej nohe, má krásnu priateľku, úspešnú kariéru a bohémsky život. Druhý je riadiaci v ľudovej škole umenia, má vilku, manželku a vo voľnom čase pestuje egreše. Kontrast v ich životoch a do detailu vykreslené postavičky malomesta hľadajú a nachádzajú poéziu všedného dňa, ktorá ale človeka vtiahne rovnako dobre, ako najepickejší dej.
Pomaličky, zľahučka
Kto to zvládne bez výbuchov a dramatických spomalených záberov, nájde v Intímnom osvetlení skutočný poklad, jeden z najlepších československých filmov všetkých čias. Podrobný pohľad na neslobodnú spoločnosť, ktorá sa ale pozvoľna prebúdza a v ktorej napriek všetkým strastiam vyniká unikátnosť každého životného príbehu. Z ich koláže vznikol obraz taký dojemný a presný, že nie je divu, že ho súdruhovia mali potrebu uväzniť za oceľovými dverami svojej cenzúry.
Dnes už si ho užiť môžeme. A na počesť nedávno zosnulého Ivana Passera a jeho diela by sme aj mali.
Ivan Passer
Ivan Passer kariéru začal v Čechách, potom emigroval do USA a s Formanom tak trochu definovali dobu. Charakterizuje ho snaha o pozorovanie detailov, autentickosť a každodennosť, aj keď je to za cenu deja.
Intímne osvetlenie
Réžia Ivan Passer
Scénár Jaroslav Papoušek, Ivan Passer…
Obsadenie Karel Blažek, Zdeněk Bezušek, Věra Křesadlová, Jan Vostrčil, Jaroslava Štědrá, Vlastimila Vlková, Karel Uhlík
Dĺžka 69 min.