Obyčajné životy pod intímnym osvetlením
Foto FilmBox
![Nezabudnuteľný film českej Novej vlny](/tv-magazin/doc/um_clanek_img/sky2020-02-intimni-osvetleni-dovnitr-9441.jpg)
![Skylink Live TV](/tv-magazin/custom/img/icon-sled-vice-zarizeni.png)
Sledujte na FilmBox HD na Skylink Live TV
Film Intímne osvetlenie sa zrodil v čase, keď česká kinematografia zažívala svoju zlatú éru. Priniesol nám ho Ivan Passer, ktorý ďalej režíroval najmä v Spojených štátoch. Ako scenárista je ale zodpovedný napríklad za Lásky jednej plavovlásky alebo Hoří, má panenko.
R ok 1965 je v kronikách československého filmu zaznamenaný zlatým písmom. Dal nám Obchod na korze, spomínané Lásky jednej plavovlásky, Bielu pani, Modlitbu pro Kateřinu Horovitzovou a práve Intímne osvetlenie.
Toto sedemdesiatjeden minútové podobenstvo je ale tiež dôležitým vstupom do kariéry a života svojho autora. Film bol jeho celovečerným debutom a zároveň posledným filmom, ktorý stihol natočiť pred normalizáciou a nútenou emigráciou. Ivan Passer sa podobne ako jeho kolega Miloš Forman napokon uchytil v Amerike, kde 9. januára 2020 v nedožitých 87 rokoch zomrel.
Patria do trezoru klenoty?
Jedným zo znakov neslobodnej spoločnosti je určite aj tendencia deliť umenie na užitočné a škodlivé, nie na dobré a zlé, koncepčné a zmätočné, krásne a škaredé. To, že bolo Intímne osvetlenie, akási citlivá štúdia života na socialistickom malomeste, zaradené medzi filmy režimu nepohodlné, nás nemusí vôbec prekvapovať. So začínajúcou normalizáciou bolo spolu s ďalšími filmovými pokladmi Novej vlny zatvorené takzvane do trezoru, odkiaľ sa späť na plátna a obrazovky dostalo až po dlhých 20 rokoch.
Obyčajný život
Film nedisponuje silnou dejovou linkou – veď bez tej sa moderný filmár zaobíde. Autori československej novej vlny, ktorí v tom čase obdivovali Felliniho 8 ½ a Kubrickovho Dr. Divnolásku, sa na naratívne konvencie neobzerali a radšej detailne vykresľovali životy svoje a svojich krajanov. Základný rámec a otázka vyzerá, ako by si ich Passer vypožičal z Čapkovho Obyčajného života: ako je možné, že dvaja ľudia z jedného základu vybudujú úplne odlišné životy? Na malomeste sa stretnú dvaja spolužiaci z miestnej ľudovej školy umenia a potom z konzervatória. Roky sa nevideli a takmer by sa nespoznali. Jeden je viac-menej na voľnej nohe, má krásnu priateľku, úspešnú kariéru a bohémsky život. Druhý je riadiaci v ľudovej škole umenia, má vilku, manželku a vo voľnom čase pestuje egreše. Kontrast v ich životoch a do detailu vykreslené postavičky malomesta hľadajú a nachádzajú poéziu všedného dňa, ktorá ale človeka vtiahne rovnako dobre, ako najepickejší dej.
Pomaličky, zľahučka
Kto to zvládne bez výbuchov a dramatických spomalených záberov, nájde v Intímnom osvetlení skutočný poklad, jeden z najlepších československých filmov všetkých čias. Podrobný pohľad na neslobodnú spoločnosť, ktorá sa ale pozvoľna prebúdza a v ktorej napriek všetkým strastiam vyniká unikátnosť každého životného príbehu. Z ich koláže vznikol obraz taký dojemný a presný, že nie je divu, že ho súdruhovia mali potrebu uväzniť za oceľovými dverami svojej cenzúry.
Dnes už si ho užiť môžeme. A na počesť nedávno zosnulého Ivana Passera a jeho diela by sme aj mali.
Ivan Passer
Ivan Passer kariéru začal v Čechách, potom emigroval do USA a s Formanom tak trochu definovali dobu. Charakterizuje ho snaha o pozorovanie detailov, autentickosť a každodennosť, aj keď je to za cenu deja.
Intímne osvetlenie
![](/tv-magazin/custom/img/hodnoceni/5.jpg)
Réžia Ivan Passer
Scénár Jaroslav Papoušek, Ivan Passer…
Obsadenie Karel Blažek, Zdeněk Bezušek, Věra Křesadlová, Jan Vostrčil, Jaroslava Štědrá, Vlastimila Vlková, Karel Uhlík
Dĺžka 69 min.