Najdlhšia sezóna v histórii formuly 1 štartuje!
Foto Sport 1
Sledujte na Sport 1 HD a Sport 2 HD na Skylink Live TV
Tohtoročný ročník majstrovstiev sveta vozidiel Formuly 1 sa rozbieha vo veľkom štýle, s veľkými očakávaniami a novinkami!
Do Formuly 1 týmto rokom vstúpili dve ikonické značky: Aston Martin a Alfa Romeo. Nie priamo ako samostatný tím, Aston Martin sa ale stal titulárnym partnerom Red Bullu a obe strany spolupracujú na technologických projektoch.
Tento krok je vnímaný ako niečo, čo by v budúcnosti mohlo priniesť stiahnutie značky Red Bull z Formuly 1 a jej kompletné nahradenie Aston Martinom. Alfa Romeo sa zase počnúc týmto rokom stala technickým partnerom švajčiarskeho tímu Sauber. Ten tak vlastne bude juniorským tímom Ferrari, ktorý rovnako ako Alfa patrí do koncernu Fiat. Po kríze, ktorá po roku 2008 Formulu 1 postihla, je teda, čo sa týka účasti slávnych značiek, zase na vzostupe: Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, McLaren, Williams, Aston Martin, Alfa Romeo… to všetko sa pekne počúva. Len tak ďalej! K ďalšej obrovskej novinke došlo u McLarenu. Ten spolupracoval s Hondou v rokoch 2015 až 2017 a na konci minuloročnej sezóny sa obe strany skôr v zlom predčasne rozišli. Došlo k celkom výnimočnej dohode, podľa ktorej sa automobilka Renault podujala dodávať motory McLarenu namiesto Hondy. A Honda sa presunula opačným smerom, k tímu Toro Rosso. V oficiálnych testoch F1 pred začiatkom sezóny sa ale McLaren ďalej potýkal so sériou technických problémov – rovnako ako v dobách partnerstva s Hondou. Oproti tomu si Toro Rosso za empatický prístup k japonskému výrobcovi motorov F1 vyslúžilo rešpekt.
Po dlhých 16 rokoch kariéru Formuly 1 ukončil Brazílčan Felipe Massa, ktorý bol tak blízko titulu majstra sveta v sezóne 2008. Nahradil ho dvadsaťdvaročný rodák z Moskvy Sergej Sirotkin. Ten tak vo fenomenálnom návrate do F1 zabránil Poliakovi Robertovi Kubicovi. V nej naopak svoju premiéru absolvuje ďalší talentovaný jazdec – monacký rodák Charles Leclerc, šampión Formuly 2, ktorý je odchovancom jazdeckej akadémie Ferrari. Mimochodom, táto akadémia vo Formule 2 exkluzívne spolupracuje s českým tímom Charouz Racing Systems. Pretekať pre tím budú Louis Delétraz a Antonio Fuoco a prenosy pretekov Formuly 2 rovnako ako veľké ceny Formuly 1 je možné sledovať na programoch Sport1 a Sport2. Tohtoročný kalendár F1 sa nám zase rozrástol. Síce sme prišli o preteky v Malajzii, ale vracajú sa dve zaujímavé veľké ceny v Nemecku (na Hockenheimringu) a vo Francúzsku, kde sa pôjde na okruhu Paul Ricard. Tohtoročná porcia pretekov obsahuje 21 veľkých cien, najviac v histórii.
Veľmi výraznú, ba skoro revolučnú zmenu sme si nechali nakoniec a došlo k nej v oblasti bezpečnosti. Pre tohtoročnú sezónu bola ako záväzná zavedená konštrukcia ochrany hlavy jazdca. Bude trvať niekoľko rokov, kým si fanúšikovia na túto výraznú novinku zvyknú, faktom ale je, že ju neuvidíme zďaleka len vo Formule 1, ale aj v ďalších šampionátoch, ako je napríklad Formula 2.
„Halo“ alebo svätožiara – kontroverzný bezpečnostný prvok
Od novej sezóny musia byť všetky monoposty Formuly 1 vybavené výraznou bezpečnostnou konštrukciou ochrany hlavy jazdca tzv. svätožiarou. Tá má zabezpečiť ochranu jazdca predovšetkým pred voľne poletujúcimi kolesami a hlavne pri čelných kolíziách. Na svätožiaru sa valia vlny kritiky nielen z radov novinárov a fanúšikov, ale predovšetkým aj zo strany samotných jazdcov a tímov.