Keď chceš maľovať, maľuj
Foto HBO
Sledujte na HBO na Skylink Live TV
Diela naivnej maliarky Maud Lewis (1903–1970) sa dnes predávajú za desaťtisíce dolárov a obraz si u nej objednal aj neskorší prezident Nixon. Maudie, citlivý životopis kanadskej národnej ikony, stojí na hereckom súznení Sally Hawkins a Ethana Hawkea.
Maud by sa na nepriazeň osudu sťažovať mohla, ale vďaka svojej dobromyseľnej náture sa na svet pozerá radostnými očami a nachádza zmysel v tom, že po svojom zachytáva jeho krásu. Narodila sa v prímorskej kanadskej provincii Nové Škótsko a už v detstve jej celé telo skrútila reumatoidná artritída. Rodine bola na ťarchu, a tak utiekla robiť gazdinú moróznemu podomovému predavačovi rýb. V jeho maličkom domčeku pri ceste, ktorý si celý pomaľovala po svojom, strávila väčšinu života.
„Okno… Milujem okná. Okolo preletí vtáčik. Alebo čmeliak. Zakaždým je to iné. Ako by bol celý život už dopredu zarámovaný.“ Film írskej režisérky Aisling Walsh si berie maliarkine až detsky čisté videnie sveta za svoje a je rozprávaný nekomplikovane a priamočiaro. S Maud sa stretávame, keď má niečo cez tridsať rokov. Po smrti rodičov sa o ňu stará teta Ida. Nie je zlá, len nechápe, že neter postihnutá na tele nie je zároveň obmedzená na duchu a že by sa dokázala postarať sama o seba, keby jej to upätá spoločnosť dovolila. Keď maliarka jedného dňa vo vidieckom obchodíku začuje, že by mohla pracovať za byt a stravu u starého mládenca Everetta, nakráča pred prah jeho chatky a nedá sa odohnať jeho nevrlosťou ani nadávkami. Žena, ktorá vyzerá ako pošramotený škriatok, má hlavu tvrdšiu, než by jeden čakal.
Portrét kanadskej ľudovej umelkyne je rovnako bezprostredný a priamočiary ako jej maliarska tvorba
Len zdanlivo nerovný vzťah medzi Maud a Everettom je srdcom celého filmu, aj keď ten sa volá len po nej. Ona je dobrosrdečná, ústretová a plná lásky ku všetkému živému, či už to sú psy za domom, alebo kvety na lúke. On je nedôverčivý, zatiahnutý do seba a hrubý k okoliu – hlavne zo strachu, aby mu neublížil niekto iný.
Sally Hawkins predvádza vzdialene podobnú hereckú polohu ako vo fantasy filme Podoba vody, ktorý zvíťazil na tohtoročných Oscaroch: žije napoly vo svete svojej predstavivosti, nič si nerobí z vlastného postihnutia a dychtivými očami hltá jednoduchú krásu okolo seba. Ethan Hawke, obsadený proti svojmu obvyklému typu fešáka, má ako Everett za úlohu hlavne hundrať a karhať, ale nevďačnú úlohu slúžiť svojej spoluhráčke ako odrazová doska zvláda s pokorou a gráciou.
Hoci je dnes Maud Lewis považovaná za ikonu kanadskej ľudovej tvorby a z domu, kde so svojím manželom žila, sa stalo vyhľadávané múzeum, film o nej rozhodne nie je bezživotným mramorovým pomníkom. Pozostáva z nenápadných scén každodenného spolužitia, hašterenia a zmierenia.
Milý je napríklad výstup, v ktorom Everett až nečakane hladko prijme fakt, že sa mu po stenách domčeku začali plaziť maľované kvety. Úsmev vzbudí moment, kedy dvojica naplno prijme nový „obchodný model“, v ktorom Maud živí rodinu predajom obrazov, zatiaľ čo Everett vykonáva domáce práce.
Sally Hawkins
Britská herečka opakovane spolupracovala s Mikom Leighom a Woodym Allenom. Za postavu optimistickej Poppy v Leighovom filme Happy-Go-Lucky získala cenu z Berlinale a Zlatý glóbus. Tento rok bola nominovaná na Oscara za hlavnú úlohu vo filme Podoba vody.
Zaujímavosti
Ethan Hawke úlohu Maudinho manžela prijal, ešte než vôbec čítal scenár. Na pľac dorazil z natáčania žánrovo iného filmu – akčného westernu Sedem statočných.
Sally Hawkins v rámci príprav na postavu Maud maľovala až štyri hodiny denne a učila sa hýbať ako osoba postihnutá artritídou. Z náročnej úlohy sa potom dostávala jogou.
Pozrite si aj
Posledná rodina
Bizarná rodinná kronika vznikla podľa skutočných osudov maliara Zdzisława Beksińského. Ten trávi šedivé 80. roky v panelákovom byte vo Varšave a maľuje desivé vízie.
Song for a Raggy Boy
V cirkevnej polepšovni chovancov týra vychovávateľ brat John. Kto sa mu vzoprie?
Maudie
Réžia Aisling Walsh
Scénár Sherry White
Obsadenie Sally Hawkins, Ethan Hawke, Kari Matchett, Gabrielle Rose, Zachary Bennett, Billy MacLellan, David Feehan
Dĺžka 115 min.
Rok 2016