Hořící keř – Plamene zhasli,ale oheň tlie
Foto HBO
Sledujte na HBO na Skylink Live TV
Pôsobivá miniséria Hořící keř opisuje hrdinský boj rodiny Jana Palacha a advokátky Dagmar Burešovej proti pošliapaniu mena človeka, ktorý sa dokázal vzoprieť národnej malovernosti.
Je 16. januára 1969, od úst ide para a horná časť pražského Václavského námestia sa halí do hmly. Výhybkár pri Národnom múzeu zrazu zbystrí: k súsošiu svätého Václava sa blíži mladý človek s kanistrom. O chvíľu neskôr vyšľahnú plamene… Strhujúcou, takmer nemou scénou sebaupálenia Jana Palacha miniséria začína, ale jej ťažisko neleží v čine, ktorý mal vyburcovať národné vedomie decimované začínajúcou normalizáciou.
Keď študent filozofickej fakulty Palach tri dni po svojom proteste prehráva boj o život, jeho rodine ešte len začína zápas, ktorý má mať dlhšie trvanie. Poslanec KSČ Vilém Nový sa na straníckom mítingu v Českej Lípe pokúšal Palachov čin bagatelizovať a znectiť komentárom, že mladík použil takzvaný „studený oheň“ a nijako netrpel. Na protest proti tomu oslovili Palachova matka Libuše a jeho brat Jiří právničku Dagmar Burešovú, ktorá na Nového podala žalobu.
Veľkoryso poňatá miniséria o následkoch sebaupálenia Jana Palacha nesie celonárodný význam a medzinárodný presah. Ostáva aktuálna aj pri päťdesiatom výročí udalostí, ktoré Palachov čin vyvolali.
Zdanlivo zúfalý študentov čin tak našiel pokračovanie v akcii, ktorá v normalizačnej realite nemala šancu na úspech – čo však neznamená, že nemala zmysel. Vo veľkoryso poňatej minisérii, ktorá vznikla pod hlavičkou HBO, sa spojili talenty niekoľkých generácií a krajín stredoeurópskeho priestoru. Pre réžiu Hořícího keřu ťažko mohla byť vhodnejšia kandidátka ako Agnieszka Holland – poľská rodáčka, ktorá v čase Palachovho činu študovala pražskú FAMU a vtedajšej vlny študentských reakcií sa zúčastnila natoľko intenzívne, že bola dokonca zatknutá a vypočúvaná. Do filmu a jeho vypätej atmosféry tak mohla premietnuť vlastné spomienky.
Charakternú právničku Dagmar Burešovú, ktorá počas 70. a 80. rokov minulého storočia zastupovala okolo sto osôb nepohodlných komunistickému režimu a po novembrovom prevrate sa stala ministerkou spravodlivosti, stvárnila v životnom výkone Táňa Pauhofová. Slovenská herečka sa aj v reálnom živote stavia proti nespravodlivosti, napríklad v aktuálnej kauze vraždy slovenského novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky. Komplexný scenár, ktorý okrem súdneho sporu mapuje aj odozvy Palachovho činu medzi ďalšími študentmi alebo súkromný život Burešovej, napísal Štěpán Hulík, ktorý sa plazivej normalizácii venoval aj vo svojej knihe Kinematografie zapomnění.
Hořící keř, rozkročený medzi niekoľkými dejmi, ponúka mnoho nosných hereckých príležitostí. Obsahuje aj archívne zábery a dramatické hromadné výstupy, ale najsilnejší je v scénach najkomornejších – ako je napríklad tá, kedy sa Palachova matka (Jaroslava Pokorná) nevdojak dozvie o smrti svojho syna. Hořící keř presiahol hranice „obyčajného“ skvelého diela. Stal sa udalosťou, ktorá s úctou a pietou pripomenula Jana Palacha z menej očakávateľného uhla než cestou bežnej biografie a navyše ukázala, že aj mimo štandardnú „liaheň“ Českej televízie u nás môžu vznikať špičkové televízne projekty s celonárodným významom a medzinárodným presahom.
Agnieszka Holland
Rodáčka z Varšavy vyštudovala FAMU a začínala pod vedením Andrzeja Wajdu. Za vojnovú drámu Európa, Európa bola nominovaná na Oscara, vo filme Úplné zatmenie dala veľkú príležitosť začínajúcemu Leonardovi DiCapriovi. Pracuje striedavo v Európe a USA.
Zaujímavosti o minisérii
Hoci sa nakrúcalo na autentických miestach ako napríklad pri Palachovom rodnom dome vo Všetatoch, niektoré lokácie nebolo možné použiť – napríklad Václavské námestie, kde už oproti roku 1968 električky nejazdia. Scéna Palachovho sebaupálenia preto vznikla v Střešovickej vozovni.
Česká televízia scenár Štěpána Hulíka odmietla. Naskrz štátotvorného projektu sa teda ujala súkromná spoločnosť Nutprodukce so stredoeurópskou pobočkou HBO.
Pozrite si aj:
Holka Ferrari Dino
Režisér Jan Němec natáčal inváziu „spriatelených vojsk“ 21. augusta 1968 v uliciach Prahy. Zábery potom obleteli celý svet. O štyridsať rokov neskôr sa Němec k udalostiam vrátil v tomto experimentálnom filme.
Poselství Jana Palacha
Kristina Vlachová sa mapovaniu zločinov komunizmu venuje dlhodobo – režírovala napríklad filmy o väznici v Uherskom Hradišti alebo lágri v Jáchymove. Ku štyridsiatemu výročiu Palachovho činu natočila dokument, v ktorom sa sústredí na jeho rodinu, priateľov a spolužiakov.
Hořící keř
Réžia Agnieszka Holland
Scénár Štěpán Hulík
Obsadenie Tatiana Pauhofová, Jaroslava Pokorná, Petr Stach, Vojtěch Kotek, Patrik Děrgel, Martin Huba, Igor Bareš
Dĺžka 3 × 80 min.
Rok 2013