Filmová recenzia – Čakanie na Žižku
Foto Bioscop
Petr Jákl miluje drony a Žižkovo oko „zachránili“ červy. Alebo čo vám utkvie, ak pôjdete na veľkofilm venovaný najslávnejšiemu českému vojvodcovi.
Povedané samozrejme jemne poznamenala nadsádzka, z najdrahšieho českého filmového projektu si zapamätáte aj niečo viac (napríklad nefalšovaného českého leva, ktorý vie, že husiti sa nežerú). Jednému sa však pri filme Jan Žižka rozhodne neubránite: totiž otázkam po zmysle a motivácii. Prečo Petr Jákl natočil film práve o Žižkovi? V čom bola Žižkova osobnosť mimoriadna? Alebo snáď bol mimoriadny jeho príbeh? A čo ním chcel vlastne jeho autor odkázať?
Problém Jáklovho filmu tkvie v tom, že na žiadnu z otázok nedá presvedčivú odpoveď. Vo finále je nám síce podsúvané čosi na spôsob národno-demokratického posolstva, ide však o odkaz tak neohrabane prvoplánový, že ho nemožno brať vážne. Relevantnosť príbehu, neprehľadného a žánrovo rozkolísaného medzi hrdinským eposom a jalovou lovestory, podrýva už sama vstupná informácia o autorskej licencii: tvorcovia vraj schválne zvolili to obdobie z Žižkovho života, o ktorom sa veľa nevie, aby mohli beztrestne fantazírovať o únosoch. A konečne osobnosť – tú síce mohol mať Jan Žižka pestrofarebnú, ale scenár ani jeho herecký predstaviteľ, hollywoodsky bohatier Ben Foster, sa s ňou evidentne nestretli.
Výsledkom je film, ktorý tiahne k prázdnym sloganom a gestám a ktorého titulný hrdina je tou najmenej pútavou postavou. Film, ktorý má navzdory svojmu (na české pomery) astronomickému rozpočtu všetky atribúty priemerného hollywoodskeho diela – čo nemusí byť nutne nadávka, ale tiež sa to nedá nazvať výhrou. Ostatne Marhoulova podobne ambiciózna dráma Pomaľované vtáča stála o polovicu menej, ale na rozdiel od Žižky presne vedela, čo, prečo a ako.
Nech je Jáklovi ku cti aspoň to, že jeho historický opus nie je samoúčelnou rýchlokvaškou. Z každého filmového políčka, z každého starostlivo premysleného záberu či choreografie bitky, áno, aj z oných nadužívaných, no čarokrásnych dronových celkov kričí snaha o remeselnú poctivosť. Kým bývalý kaskadér Jákl robí to, čo vie najlepšie, to znamená režíruje akciu a hercov, pošťastí sa aj zážitok s patričným emocionálnym nábojom (metodicky nasnímaná prehliadka bojových taktík vrátane legendárnej vozovej hradby v akcii, napríklad). Zlyháva naopak všade tam, kde sa ako spoluscenárista snaží o príbeh. Ten vedie neprehľadne od zrady k zrade a bitky k bitke a napriek svojmu názvu zostáva len príslovečným čakaním na Godota. Pardon na Žižku.
Jan Žižka
Réžia Petr Jákl
Obsadenie Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, William Moseley, Karel Roden, Matthew Goode
Dĺžka 125 min.
Rok 2022