„Všetky šťastné rodiny sú si podobné, každá nešťastná rodina je nešťastná po svojom,“ znie slávna prvá veta obsiahleho románu Anna Karenina. Aj všetky jej filmové adaptácie sú si podobné – a zároveň sú originálne po svojom. Predovšetkým tá posledná od Joeho Wrighta.
Tento britský režisér si na elegantných adaptáciách kníh urobil dobré meno, vďaka titulom Pýcha a predsudok a Pokánie. V oboch obsadil do hlavnej úlohy
Keiru Knightley. Tej dal aj úlohu Anny Kareniny, vydatej matky, ktorá sa vášnivo a bezhlavo zamiluje do mladého vojaka Vronského.
Rozsiahly román napísal v rokoch 1873 až 1877 Lev Nikolajevič Tolstoj, šľachtic a pozorovateľ života ruskej smotánky, a opisuje v ňom oveľa viac než len jedno tragické milostné vzplanutie. Do scenára ho pre Wrighta prepísal Tom Stoppard, oscarový scenárista a uznávaný dramatik českého pôvodu. Na originálny nápad, že sa všetky scény z petrohradskej a moskovskej spoločnosti budú odohrávať v divadle, ale prišiel sám režisér. „Dostala sa mi do ruky pasáž z knihy britského historika Orlanda Figesa Natašin tanec: Kultúrna história Ruska, kde opisuje petrohradskú smotánku ako ľudí žijúcich svoje životy akoby na javisku. Figes zastáva názor, že Rusko vždy trpelo krízou identity. V období, kedy bola napísaná Anna Karenina, sa Rusi rozhodli, že chcú byť rovnako kultúrni ako Francúzi,“ vysvetľuje Wright. Ruská smotánka tak začala napodobňovať francúzske zvyky a správala sa dosť teatrálne.
Aj Anna, než stretne Vronského, hrá úlohu – svedomitej manželky staršieho muža. Svoje úlohy plnia aj všetci okolo nej. „Takže som si povedal fajn, môžeme ten film umiestniť rovno do divadla,“ spomína Wright. Annina love story sa teda odohráva v nádhernom rozpadajúcom sa divadle, ktoré je všadeprítomnou metaforou vtedajšej ruskej spoločnosti hnijúcej zvnútra. Naopak milostné a životné tápanie mladého Levina, zamilovaného do sestry Anninej švagrinej Kitty, prebieha na vidieku, vo svete bez pretvárky.
„Tomuto príbehu rozumieme aj dnes. Aj dnes ľudia chcú to, čo mať nemôžu, aj dnes vystupujú proti spoločenským zábranám a pravidlám a aj dnes majú problémy s vyjadrením vzájomných emócií,“ popisuje Annu Kareninu
Keira Knightley.